DRAAMA 2017

/ muljed / hetked / killud / fragmendid / katked / festivalist DRAAMA 2017

Drama Slam – kilde värskest eesti näitekirjandusest

Möödunud aastal oli Draama programmis kolme näidendi (autorid: Jim Ashilevi, Paavo Piik, Siim Nurklik) esimene lugemine ja lõpuks publikuhääletuse tulemusel valitud Paavo Piiki  näidendi „Üks päev Veronas“ esimene mängimine. Meenutus möödunud aastast.

Tänavu sama formaati enam ei rakendatud, kuid uusi draamatekste tutvustati siiski. Eesti Teatri Agentuuri korraldatud näidendivõistluse auhindade kättejagamise järel algas üritus nimega Drama Slam, kus kõik viis auhinnatud autorit oma tekstidest 8-minutilise katkendi ette lugesid. Järgnevad tsitaadid on pärit samal üritusel jagatud katkendikogumikust.

9684280605_76e63ecd4b_h

Autorid (Foto: Lauri Kulpsoo)

Toomas Suumani esimese koha pälvinud ajaloolise näidendi „Viimase öö õigus“ tegevus toimub 1907. aastal Eestimaa kubermangus ja hiljem Eesti Vabariigis, heites pilgu noorema põlvkonna identiteediotsingutele ja uute rollidega kohanemisele. Etteloetud katkend näidendi kolmandast ja neljandast pildist kujutas noore eestlase viha ja segadust muutunud sotsiaalsetele rollidele:

Toomas: „Ei jäta rahule! Kurat! Kui sa oled härra, siis ole härra! Lasknud kinni panna need, kes su tagant varastasid! /—/ Sa oled parun, mees! Il barone, seapeet ja kaalikas! Ja üks il barone ei tohi käituda nagu viimane munn!“

Tundub, et Suumani „Viimase öö õigus“ võiks astuda huvitavasse dialoogi Tõnu Õnnepalu „Sajandiga“.

Martin Algus luges ette katkendi  tõestisündinud loo ainetel kirjutatud näidendist „Väävelmagnooliad“ . Tegevus toimub praegu ühes elutoas, kus keskealine naine peab nappi ja poeetilises stiilis dialoogi oma mehega. Teemad on tõsised. Parema töökoha leidmine on raskendatud, sest ootamatult on tekkinud soovimatu kohustus hakata lapsepõlves pere juurest lahkunud ja üksnes vägivaldsete mälestustega seotud isa hooldajaks.  Kuidas tulla toime uuesti meelde tuletatud lapsepõlvetraumadega?

MEES:
see, kes lapse eostas, pole isa
isa on see, kes hoolib ja pühendub, kes tagab turvalise kodu.
nii lihtne see ongi.
NAINE:
see ei huvita kedagi
see kõlab lihtsalt liigagi hästi.
marta, kes kandideerib direktoriks ei.

Kolmanda preemia pälvis Viktor Kingsepa näidend „Minu tänav“. Drama Slamil esindas Kingseppa tema agent Urmas Lennuk, kelle ette loetud katkend oli kõigi teistega võrreldes ehk kõige humoorikam, pakkudes kohati absurdse sõnakoomikaga kuulajatele võimalust muhelemiseks. Ühes väikeses ja tõenäoliselt mitte eriti populaarses kohvikus rääkisid omavahel juttu Mina ja Kalle, kes arutlesid nii selle üle, mida teha, kui sisse astuks kena tütarlaps kui ka hüljeste rääkimisoskuse üle. Näib, et näidend räägibki tavaliste inimeste tavalisest elust, tehes seda ometi mitte ängistavalt vaid selle kõige üle kergelt muiates. Tegu võib olla muidugi üksnes ühe katkendi kuulmisel tekkinud vale esmamuljega. Kolmas pilt pole võrdväärne kogu näidendiga.

    • MINA: Hüljes!? Kust sa võtad, et see hüljes oli, keda sa kuulsid?
    • KALLE: Püha taevas, ma siis hüljest ei tea?
    • MINA: Ikkagi? Kust sa seda võtad?
    • KALLE: Mida?
    • MINA: Hüljest!
    • KALLE: Mina ei võta hüljest!
    • MINA: Ütlesid, et kuulsid, hommikusöögi ajal?
    • KALLE: Ah seda hüljest. Seda ma kuulsin jah.

9687811066_bbb5ae1f3f_h

Drama Slami publik (Foto: Lauri Kulpsoo)

Andra Teede näidend „Estoplast“ jagab koos Viktor Kingsepa ja Ott Aardami tekstiga kolmandat preemiat. 29 pildist koosnev näidend põhineb intervjuudel Estoplasti tehase endiste töötajatega, rääkides nii tehasetööst kui inimlikest probleemidest laiemalt. Teede näidendi tegelased ei ole konkreetsed karakterid vaid lihtsalt erinevas vanuses mehed ja naised. Tulevasele lavastajale jääb siin palju mänguruumi. Kaheksa minuti jooksul jõuti ette lugeda üks naistegelase monoloog ja ühepoolne telefonikõne. Kahjuks sai aeg enne otsa, kui Teede lõpetas kolmanda pildi ettelugemise. Pildi pealkiri on „Reklaam“ ja seal tegeletakse uuele Vana Toomase kujulisele lambile reklaamteksti kirjutamisega.

Toon välja lühikese katkendi ettelugemata jäänud tekstist:

    • Loominguline 2: Disain iseenesest on huvitav. Võib-olla tuleks rääkida disainist.
    • Loominguline 1: Peaks rääkima elukeskkonnast. Disaini roll sotsialismis on olla elukeskkonna üldisem arendaja. Sotsialistlik disainer ei mõtle sellele, kuidas teha paremat triikrauda, ta mõtleb, kuidas teha kortsumisvastast materjali.
    • Loominguline 2: Jajah. Võib-olla nii peakski.
    • Loominguline 3: Et kuidas siis?
    • Loominguline 1: Et see uuenduslik valgusti parandab elukeskkonda.
    • Kirjutaja kirjutab. Kõik on rahul.

Ott Aardami „Jää“ on näidend vanast mehest, vanast naisest, noorest mehest ja noorest naisest ning ütlemata jäetud sõnadest. Taas kord värsilikus kirjapildis kirja pandud tekst tekitas isegi nii lühikese katkendina kergelt kurbliku meeleolu. Olemas on Aardamile hingelähedane mesi, mis oli olulisel kohal tema eelmises näidendis „Mee hind“. „Mee hinda“ meenutades meeteemaline katkend näidendist:

    • VANA NAINE
    • tee on hea
    • magus
    • mesi teeb tee magusaks
    • VÄIKE PAUS
    • hea magus mesi
    • VANA MEES
    • mesi ongi magus
    • PAUS
    • alati
    • VÄIKE PAUS
    • mesi käibki magus
    • pole mina soolast või kibedat mett saanud
    • VÄIKE PAUS
    • lihtsalt suusoojaks öeldakse
    • ebamugavusest
    • aga minul ei ole ebamugav
    • võib vait olla küll
    • PAUS
    • mesi on magus
    • sool on soolane
    • elu on pikk
    • mis sa tahad sellega öelda

Jään huviga ootama kõigi viie võidutöö lavaversioone. Samuti tahaks teada, mida kujutavad endast ülejäänud 77 konkursile saadetud tööd, mis sel korral pärjatud ei saanud. Loodetavasti leiavad ka need peagi tee mõne lavastaja töölauale. Hea meel on näha, et uut eesti näitekirjandust loovad ka noored autorid, mitte ainult juba kogenud tegijad.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 09.09 2013 by in Festival 2013 and tagged , .

Navigeerimine

%d bloggers like this: